Prakticky zcela nový most přes Vltavu je od pondělí 15. července připraven sloužit veřejnosti. Most, který je 130 metrů dlouhý a 13,6 metrů široký, se nachází v Týně nad Vltavou a slouží silnici II/105 mezi Českými Budějovicemi a Bechyní. Tento impozantní most byl kompletně zrekonstruován metodou Design & Build, což znamená, že společnost EUROVIA – SMP – Most Týn projektovala, zajišťovala povolení a realizovala celou stavbu. Tato metoda je výhodná, protože šetří čas, finance a minimalizuje potřebu dodatečných prací.
„Mám velkou radost, že se stavba dokončila v termínu. Jedná se o významnou stavbu, protože jsme v centru města a most je jedinou spojnicí z levého na pravý břeh,' uvedl hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba. Připomněl také, že kraj se během stavby snažil myslet především na řidiče. „Pro nás bylo důležité, aby byl provoz co nejméně omezen. Proto jsme se rozhodli vybudovat provizorní most, i když původní projekt počítal s kyvadlovým provozem,' řekl hejtman s tím, že tímto krokem se zajistil obousměrný provoz po celou dobu výstavby.
Na stavbu obousměrného provizorního mostu a na různá vylepšení oproti původnímu projektu vynaložil kraj dalších 40 milionů korun. Podle náměstka hejtmana pro oblast investic Tomáše Hajduška byly tyto peníze účelně vynaložené. „Původní cena mostu byla 190 milionů korun, ale kvůli různým zlepšením a dodatkům dosáhla finální cena 230 milionů. Největší vícenáklady, celkem 25 milionů korun, si vyžádalo vybudování obousměrného provizorního mostu,' uvedl Hajdušek.
Zástupci města vyjádřili vděčnost za vstřícný krok Jihočeského kraje. „Když se na mostě stala dopravní nehoda, doprava v Týně nad Vltavou okamžitě kolabovala. Jsme proto rádi, že Jihočeský kraj souhlasil s naším požadavkem a umožnil obousměrný provoz,” řekl starosta obce Týn nad Vltavou Karel Hladeček. Podle něj rozhodnutí zajistilo co nejplynulejší a nejbezpečnější dopravu během výstavby.
Most přes Vltavu byl kompletně zrekonstruován kvůli končící životnosti jeho horní konstrukce, která byla nahrazena novou. Spodní konstrukce byla upravena a zesílena, aby unesla novou horní část. Bourací práce provizorního mostu budou pokračovat do září 2024.
Základní informace: