Klíčový úsek IV. železničního koridoru mezi Nemanicemi a Ševětínem, včetně dvou tunelů, je závislý na dostupnosti finančních prostředků. Hodnota projektu dosahuje 21,3 miliardy korun a stát hledá potřebné zdroje, aby stavba mohla začít.
Plánovaný úsek IV. železničního koridoru z Nemanic do Ševětína zahrnuje výstavbu dvou tunelů a nové trasy dlouhé přibližně 18 kilometrů. Projekt, jehož hodnota činí 21,3 miliardy korun, se nyní potýká s problémem zajištění potřebného financování, které je rozhodující pro zahájení stavby.
Podané nabídky na dodavatele stavby jsou aktuálně hodnoceny. Původně uvažovaný model veřejně-soukromého partnerství (PPP) byl nakonec opuštěn ve prospěch tradičního veřejného financování. Podle ministerstva dopravy nový technický návrh stavby přináší lepší poměr hodnoty a ceny a zároveň umožňuje efektivnější časový harmonogram realizace.
Úsek Ševětín–Nemanice je důležitý pro zrychlení spojení mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Nová trasa zkrátí vzdálenost o čtyři kilometry, zrychlí vlaky a přinese moderní bezbariérové nástupiště ve Ševětíně. Chotýčanský tunel bude dlouhý zhruba 4,8 kilometru a Hosínský tunel 3,1 kilometru, což výrazně zlepší plynulost provozu a sníží dopravní zatížení v okolí.
Správa železnic předpokládá zahájení stavby v ideálním případě již příští rok s dokončením do roku 2032. Úsek je součástí strategického plánu pro zlepšení železniční infrastruktury v regionu, přičemž rozpočet pro rok 2026 ještě nebyl schválen, což ovlivňuje rozhodování o dalších etapách projektu.
Jihočeský kraj byl zapojen do řízení týkajícího se dotčených pozemků a lesních porostů. O rozhodnutí se očekává po 11. listopadu, po kterém by mohl následovat start výstavby, pokud se podaří zajistit financování a vyřešit majetkové vypořádání. Zároveň se zvažuje, zda bude výběrové řízení probíhat formou standardní veřejné zakázky, či zda bude využit jiný mechanismus pro urychlení zahájení stavby.
Mluvčí ministerstva dopravy uvedla, že momentálně čekají na schválení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pro příští rok, což je klíčové pro uzavření smlouvy se zhotovitelem a realizaci projektu.