Z baterií vybraných do sběrných nádob v jihočeských školách se jen v loňském roce podařilo získat 2313 kilogramů druhotných (kovonosných) surovin. Ze sta kilogramů baterií jsme totiž schopni získat minimálně 65 kilogramů ušlechtilých kovů nebo jejich slitin. Z tužkových baterií jde především o železo a mangan, Z dalších typů baterií pak také kobalt, nikl, měď nebo i stříbro. Jejich opětovným využitím chráníme přírodu před zbytečnou těžbou nerostných surovin.
„Oceňujeme především pedagogy, že koronaviru navzdory ve školách na ekologické vzdělávání nerezignovali.,“ říká Kateřina Vránková, ředitelka oddělení Obchodu a Marketingu z neziskové společnosti ECOBAT, která je dlouholetým partnerem programu Recyklohraní, a dodává: „Mezi školami, které se aktivně účastní osvětových i sběrových akcí, vidíme stálice, ale radost nám dělá, že přibývají nové školy, jež hledají inspiraci a také odpovědi na otázky, které tato doba přináší. Svým postojem v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty jsou příkladem celému vzdělávacímu procesu, a to žene dopředu i nás.“
Nejlepší školy ve sběru byly odměněny
Na podzim se školy mohly také zapojit do sběrové kampaně se soutěží. V každém kraji byly vyhodnoceny první dvě nejlepší školy ve sběru baterií v přepočtu vybraných kilogramů baterií na žáka a pak ještě dvě nejlepší školy v absolutním množství odevzdaných baterií. Za odměnu dostaly poukázky na nákup zboží dle jejich výběru.
V Jihočeském kraji první místo v kategorii, která hodnotila množství baterií vybraných na žáka, obsadila Základní škola a Mateřská škola Zahájí s množstvím 0,76 kg baterií vybraných na žáka, což znamená, že každý přinesl 30 ks vybitých tužkových baterií. Vítězem v celkovém množství odevzdaných baterií byla vyhlášena Základní škola Slavonice, okres Jindřichův Hradec – školákům se zde podařilo celkem vybrat 107 kg baterií.
Děti vymýšlely Recyklační zlepšováky
Stále jen polovina baterií, které se v Česku prodají, se třídí. Tedy je odevzdána na recyklaci. Druhá polovina končí v popelnicích a poté na skládkách komunálního odpadu nebo ve spalovnách. Žáci a studenti proto dostali úkol, aby hledali cesty, jak tuto situaci řešit a zlepšit. Vymýšleli, jak podpořit a zviditelnit samotné třídění, a současně omezit plýtvání bateriemi. Šlo například o jednoduché pokusy, nové přístupy v propagaci, vytváření naučných prezentací pro mladší spolužáky nebo o matematické výpočty zaměřené na snížení spotřeby baterií. Mohli se však pustit i do ryze praktických věcí – například navrhnout nové sběrné nádoby na použité baterie.
I v letošním roce má Recyklohraní pro školy připravené sběrové soutěže a osvětové úkoly. Nově se zaměřuje také na téma šetrná spotřeba vody a už na jaře představí novou metodickou příručku a výukové scénáře zaměřené právě na tuto problematiku.