V blízké budoucnosti se obyvatelé Českých Budějovic a okolí musí připravit na rozsáhlou rekonstrukci jedné z klíčových dopravních tepen města. Očekávané opravy Rudolfovské ulice začnou na konci školního roku a její současný stav je více než tristní. Povrch silnice je plný hlubokých vyjetých kolejí, drobných asfaltových záplat a četných trhlin, což představuje značné riziko pro bezpečnost silničního provozu.
Rekonstrukce se dotkne celé cesty od centra Budějovic až po Rudolfov, což znamená, že se jedná o úsek dlouhý přibližně čtyři kilometry. První fáze prací proběhne v úseku od křižovatky s Dobrovodskou až po odbočku na Okružní ulici, což představuje přibližně 1,5 kilometru dlouhý úsek. Zároveň teplárna plánuje obnovu sítí blíže k centru města, což si vyžádá také uzavření části mezi ulicemi Lipenskou a Jeronýmovou během léta.
Opravy Rudolfovské budou probíhat po etapách. První úsek, který se týká křižovatek Hlinská a Okružní, bude opravován od 28. června do 4. července. Průjezdy autobusů budou řízeny kyvadlově a pro osobní auta bude určena objízdná trasa přes Okružní a Generála Píky. Následné úseky budou postupně uzavírány a opravovány během července a srpna, přičemž harmonogram může být ještě upraven.
Hejtman Martin Kuba uvedl, že občané dlouhodobě stěžují na špatný stav silnice, zejména v blízkosti střední zemědělské školy a areálu vysoké školy. „Rozhodli jsme se proto začít s rekonstrukcí během letních prázdnin, kdy bude město méně frekventované,“ uvedl Kuba.
Rekonstrukce bude společným projektem Jihočeského kraje a města. Tým města zahájí práce na úrovni Dobrovodské ulice a postupně bude opravovat další úseky, aby se minimalizoval dopad na každodenní dopravu a zbylá část silnice byla přístupná.
Správa veřejných statků magistrátu zřídila speciální telefonní linku 702 178 400 pro koordinaci a informovanost občanů. Ta bude fungovat po celou dobu oprav, aby občané měli přístup k aktuálním informacím o průběhu prací a případných změnách v harmonogramu.
Objízdná trasa bude vedena ulicemi Okružní a Generála Píky, což může způsobit kolony v těchto úsecích. Někteří řidiči zřejmě také zvolí alternativní trasy přes Pražskou nebo se rozhodnou pro tzv. „myší díru“ směřující do Suchého Vrbného.
Rekonstrukce Rudolfovské je nutná nejen kvůli stavu povrchu, ale i kvůli plánované výměně starého parovodu za předizolovaný horkovod mezi Lipenskou a Jeronýmovou ulicí. Tyto práce si vyžádají úplné uzavření části silnice během měsíců července a srpna.
Nicméně, je důležité zmínit, že i po rekonstrukci bude nutné silnici znovu rozkopat kvůli nepřipravenému projektu na obnovu kanalizace, elektřiny a plynu. „Budeme muset povrch opět rozkopat za sedm až osm let, protože nemáme připravený projekt z minulých let,“ konstatoval náměstek Maroš.
Rozsáhlé letní opravy, které budou stát desítky milionů korun, mají kompletně dokončit rekonstrukci celé silnice do tří let. Nejnáročnější částí bude úsek mezi Sady a nádražím blíže k centru, který již má připravený projekt včetně výměny sítí.
Tento projekt by měl být realizován v letech 2025 a 2026, přičemž město nyní čeká na vydání stavebního povolení. Zbylá část od Okružní až k Rudolfovu bude dokončena krajem v příštím roce.
Zaúseky, kde bude probíhat práce teplárny, jsou již stanoveny a budou označeny na mapách, které poskytne společnost SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap.