Obce plánují převzít jindřichohradeckou úzkokolejku

Obce na trati Jindřichohradecké úzkokolejky plánují vytvořit sdružení, které převezme infrastrukturu, vozový park a nemovitosti zadlužené železniční společnosti. Soukromí investoři by měli pokrýt náklady na dluh ve výši desítek milionů korun.


Obce ležící na trati Jindřichohradecké úzkokolejky se rozhodly iniciovat tvorbu sdružení, jehož hlavním cílem bude převzetí infrastruktury, vozového parku a nemovitostí zadlužené železniční společnosti. Tento plán obcí byl oznámen starostou Jindřichova Hradce z hnutí ANO, Michalem Kozárem. „Snažíme se sjednotit a upravit stanovy sdružení obcí, čímž se stanoví rozdělení hlasovacích práv a další nezbytné aspekty,“ uvedl Kozár.

Plánované sdružení se zaměří na převzetí veškerých aktiv železniční společnosti Jindřichohradecké místní dráhy, která je zadlužená v řádech desítek milionů korun. Pro pokrytí těchto nákladů by měli zajistit financování soukromí investoři, kteří využijí pachtovné, nájem nemovitostí a kolejí. Následně by obce začaly tyto investice splácet.

Takový scénář je možný jen za předpokladu, že obce budou mít jistotu, že se neocitnou s prázdnou tratí a enormními finančními závazky. „V případě nemožnosti splácení pachtovné nebo nájemné by měly obce možnost převést majetek zpět na finance poskytující subjekty,“ doplnil Kozár.

Jak by měl tento mechanismus prakticky vypadat, popsal jednatel úzkokolejky Jan Kysela. Jeho přirovnání vychází z principu hypotéky: „Prakticky řečeno, koupíte dům na hypotéku a pokud se dostanete do situace, kdy nejste schopni dlouhodobě splácet, dům odevzdáte bance,“ vysvětlil Kysela.

Ovšem vynořuje se otázka, proč sami investoři neprovádějí dráhu, ale namísto toho ji předávají obcím. Kysela přišel s odpovědí: „Většinou jsou to subjekty, které mají svůj hlavní byznys někde jinde, ale chtějí pomoci. Nejde jim o pomoc zdarma nebo se ztrátou. Všichni v tomto projektu hledají ekonomicky udržitelný model“, dodal Kysela.

Plánovaný prodej kolejí, nádražních budov a vozů železniční společnosti bude zásadním krokem k pokrytí části dluhů Jindřichohradeckých místních drah, které dosahují zhruba 350 milionů korun.

,

Obce ležící na trati Jindřichohradecké úzkokolejky se rozhodly iniciovat tvorbu sdružení, jehož hlavním cílem bude převzetí infrastruktury, vozového parku a nemovitostí zadlužené železniční společnosti. Tento plán obcí byl oznámen starostou Jindřichova Hradce z hnutí ANO, Michalem Kozárem. „Snažíme se sjednotit a upravit stanovy sdružení obcí, čímž se stanoví rozdělení hlasovacích práv a další nezbytné aspekty,“ uvedl Kozár.

Plánované sdružení se zaměří na převzetí veškerých aktiv železniční společnosti Jindřichohradecké místní dráhy, která je zadlužená v řádech desítek milionů korun. Pro pokrytí těchto nákladů by měli zajistit financování soukromí investoři, kteří využijí pachtovné, nájem nemovitostí a kolejí. Následně by obce začaly tyto investice splácet.

Takový scénář je možný jen za předpokladu, že obce budou mít jistotu, že se neocitnou s prázdnou tratí a enormními finančními závazky. „V případě nemožnosti splácení pachtovné nebo nájemné by měly obce možnost převést majetek zpět na finance poskytující subjekty,“ doplnil Kozár.

Jak by měl tento mechanismus prakticky vypadat, popsal jednatel úzkokolejky Jan Kysela. Jeho přirovnání vychází z principu hypotéky: „Prakticky řečeno, koupíte dům na hypotéku a pokud se dostanete do situace, kdy nejste schopni dlouhodobě splácet, dům odevzdáte bance,“ vysvětlil Kysela.

Ovšem vynořuje se otázka, proč sami investoři neprovádějí dráhu, ale namísto toho ji předávají obcím. Kysela přišel s odpovědí: „Většinou jsou to subjekty, které mají svůj hlavní byznys někde jinde, ale chtějí pomoci. Nejde jim o pomoc zdarma nebo se ztrátou. Všichni v tomto projektu hledají ekonomicky udržitelný model“, dodal Kysela.

Plánovaný prodej kolejí, nádražních budov a vozů železniční společnosti bude zásadním krokem k pokrytí části dluhů Jindřichohradeckých místních drah, které dosahují zhruba 350 milionů korun.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Hlavní zprávy