Ve starobylé Jihočeské obci Nové Bystřice se rozhořela vážná debata ohledně potenciální výstavby obchvatu. Zpráva z posledního zastupitelstva města, které rozhodlo o zamítnutí návrhu na referendum a nakonec i samotné stavby obchvatu, rozdělila místní obyvatelstvo na dvě nesmiřitelné strany.
Těžká nákladní a kamionová doprava, která denně prochází stovkami přes centrum města a jeho historické náměstí, dlouhodobě zhoršuje kvalitu života místních. Mnoho z nich, jako například Karel Fogl, který bydlí přímo u hlavní silnice, pociťují nesnesitelné obtíže. Pro ně je obchvat jediným možným řešením.
Ovšem ne všichni obyvatelé souhlasí. Někteří se obávají narušení klidu v jejich čtvrti, kterou podle projektu má vést nový obchvat. Další zase požadují revizi plánu a změnu trasy obchvatu.
Zastupitelstva města Nové Bystřice, v čele se starostou Jiřím Zimolou, zamítla jak referendum, tak následně i samotný obchvat. Argumentovala tím, že rozhodování o tak důležité otázce by nemělo být ponecháno na několika zastupitelích. Více se přiklánějí k revizi projektu a práci na jeho vylepšení.
V období nejistoty se tak některé skupiny obyvatel rozhodly podniknout vlastní kroky a začít sbírat podpisy pro vyhlášení místního referenda. Pokud by se potvrdilo, že obyvatelé obchvat nechtějí, měli by zastavit projektovou přípravu, jak uvedla vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Jihočeského kraje Andrea Tetourová.
Takový vývoj by však měl důsledky. Jihočeský kraj má na stavbu připravené téměř tři čtvrtě miliardy korun. Pokud by se obchvat nestavěl, tyto prostředky by byly investovány jinam, například do výstavby obchvatů pro jiné obce, které na ně již léta očekávají.
Zdá se, že spor ohledně stavby obchvatu v Nové Bystřici bude ještě dlouho pokračovat. Ať už dopadne jakkoliv, jisté je, že jeho důsledky budou mít hluboký dopad na životy všech místních obyvatel Nové Bystřice.